Höstlöv

2009-12-07 @ 22:36:17 • Kommentarer (0)PermalinkAkvarellTrackbacks ()

Lite sent att hitta höstlöv ute men på internet finns det hur mycket som helst. Idag använder jag en ny teknik, jag täcker områden som skall förbli vita med maskeringsvätska.
Jag visar nu steg för steg hur höstlöven blir till:

1. Vågar för första gången ta fram A3 papper. Som vanligt, blöter jag pappret och fixar det på ett träunderlag med tejp. Jag väntar tills det blir torrt.

2. Skissar löven med ritkol.



3. Markerar lövkanterna med maskeringsvätska, innanför konturerna ritade med ritkol. Bilden nedan är bara en liten del av pappret.



4. Nu lägger jag på färg, våt i våt. Jag bryr mig inte om var en löv slutar och en annan börjar, därför har jag maskeringsvätska.



Jag gillar resultatet! Märker dock att det var inte så lyckat att vara alldeles för noga med att följa konturerna med maskeringsvätskan.

5. Så nu täcker jag lite av det vita med mer färg, hoppas jag inte förstör det hela. Hur var det... "i akvarellmåleri det viktigaste är att veta när det är dags att sluta..." Jag chansar iallafall.



Nu måste den vara klar! Dags att sova lite.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback